När lärare och elever samspelar är varje ögonblick händelserikt. Undervisning byggs upp av en enorm mängd skeenden som kan ha stor betydelse i stunden, men också på längre sikt.
Den här boken utforskar de komplexa samspel som formar relationer i pedagogiska sammanhang. Författarna erbjuder en djupgående undersökning av de mikrosociala möten som utgör grunden för undervisning och andra pedagogiska aktiviteter.
I en tid då relationell pedagogik får en alltmer framskjuten plats i utbildning visar boken vad små, subtila interaktioner kan betyda för elever och lärare. Författarna presenterar studier från olika utbildningsmiljöer – skola, förskola och högre utbildning – och belyser hur relationer byggs och stärks i ett ”här och nu”. Genom videoobservationer och detaljerade analyser av samspel kan lärare få uppslag till att utveckla sin relationskompetens och fördjupa sitt pedagogiska omdöme.
Samspel och relationer i pedagogisk praktik inspirerar till att förstå och förbättra den pedagogiska praktiken, genom att lyfta fram dess osynliga, till synes banala men ändå väsentliga sidor.
Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, lärarutbildare och forskare som vill få insikter om det ögonblickliga samspelets betydelse i deras arbete.
Bokens författare är verksamma vid Högskolan Kristianstad och i forskningsmiljön Forskning Relationell Pedagogik (FoRP).
Bokens redaktör är Jonas Aspelin, professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad.
Anders Eklöf är universitetslektor i pedagogik, fil.dr i pedagogik och ämneslärare i samhällskunskap, geografi och historia.
Adam Droppe är universitetslektor i utbildningsvetenskap och fil.dr i sociologi.
Sofia Lindberg är universitetsadjunkt i specialpedagogik och doktorand.
Katarina Nilfyr är universitetslektor i pedagogik och fil.dr i pedagogik.
Christel Persson är universitetslektor i naturvetenskapernas didaktik vid HKR och vid Åbo Akademi i Vasa, Finland.
Linda Plantin Ewe är universitetslektor i specialpedagogik och fil.dr i pedagogik.
Cecilia Segerby är universitetslektor i specialpedagogik och fil.dr i naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Daniel Östlund är professor i pedagogik inriktning specialpedagogik, fil.dr i pedagogik, specialpedagog och fritidspedagog.