”Det går en stark strömning bland moderna konstnärer att göra den förut försummade vardagsvaran vacker, vare sig det gäller bostadshus, möbler eller husgeråd.”
Så skrev konsthistorikern Gregor Paulsson 1919. Den strömning som åsyftades var den stilriktning som senare kom att kallas Swedish Grace. Stilen kom att dominera 1920-talets formgivning och arkitektur.
Antiken, barocken, rokoko, fornnordiska sagor, kinesiska stildrag och precolumbiansk keramik: Swedish Grace uppvisade ett rikt formspråk, som lånade och lät sig inspireras av olika kulturer. Stilen var modern och framåtblickande, samtidigt som tillbakablickandet var dess fundament. Några av Sveriges mest bemärkta byggnader – bland andra Stockholms stadshus, konserthus och stadsbibliotek – är goda exempel på den nyklassicistiska, variationsrika stilen.
Denna bok består av omkring 650 bilder som visar arkitektur och utsmyckningar; möbler, inredningar och utställningar; föremål i tenn, gjutjärn och silver; skulpturer, keramik och textilier, allt präglat av Swedish Grace. I en inledande, utförlig text av designhistorikern och filosofie doktorn Gunnela Ivanov beskrivs och rekonstrueras den värld, de yttringar och uttryck som utgjorde Swedish Grace.